Capcana unei afaceri online cu bani putini și realizări miraculoase

Cuprins

Timp de citire – 15 minute.

Cu riscul că îmi pot lua ceva hate pentru topicul de astăzi, decât să vând vise, prefer să trezesc lumea la realitate. 

Mă strădui să pun cap la cap informațiile unui viitor blog în care vreau să vă prezint mai multe modele de afaceri ce pot fi începute cu bani puțini, însă nu înainte de a discuta aspectele importante de luat în seamă din articolul de față. 

Încotro se duce piața afacerilor online?

Sunt bombardat de câteva săptămâni de reclame total aberante care menționează că au descoperit ei metode fantastice prin care dai două click-uri și nu faci mare lucru și ajungi la sume de zeci de mii de lei, sau mii de euro. 

Îți recomand să deschizi bine ochii și să nu muncești pentru nimic! Nu există tunuri pe care să le dai peste noapte, fără să ai tu strop de skilluri și pe care să te poți baza pentru o strategie sustenabilă din care să te poți susține pe termen lung. 

În timp ce am raportat zeci de astfel de reclame, am urmat una ca să mă știu cu conștiința împăcată că nu stric buna intenție a cuiva. 

Era clar, intențiile acelor reclame nu sunt curate și te plimbă prin platforme cu structuri imposibil de urmărit (untraceable) unde te pun să faci diverse task-uri prin care ei își cresc conturi de social media pe care, tu credul îi ajuți să le crească și de unde nu pot rezulta comisioanele promise de aceștia. La urmă probabil ei vând acele conturi.

Grijă mare, ca peste tot în viață, există oameni cu tot felul de intenții și care se pare că pot dormi foarte liniștiți noaptea știind din start că vând vise ireale.

E bine să te informezi. Uite un exemplu în acest sens:

Sursa: Știrile ProTV

În același timp exista zeci dacă nu sute de modele de afaceri online sustenabile, bazate pe strategii și proceduri care zilnic crează noi milionari în piață. 

O afacere online începută cu bani puțini

Următorul vis în care vreau să lovesc, cu bune intenții, este cel prin care mulți visează că pot ajunge la cifre considerabile, de ordinul a mii de euro pe lună, fără suport, fără a se educa și fără a investi în unelte care ne ajută să generăm aceste venituri mult sperate.

Pe scurt, nu poți deveni investitor cu bani puțini, fără să treci și prin etapa de antreprenor sau chiar de liber profesionist (freelancer), înainte de a deveni investitor. 

Ok, ai aflat despre o oportunitatea din multitudinea de pe piață, stai câteva ore pe google și pe youtube și te prinzi despre bazele acelui model de afacere și ești pregătit să-i dai bătaie. 

Și vezi că există surse sigure de educație, dar le refuzi că unele cursuri serioase sunt “scumpe”, altele au feedback prin care nu toți cei 100% care le urmează reușesc (ceea ce e absurd și imposibil) și totuși am văzut mulți oameni care s-au încăpățânat și trec la acțiune. 

Și încep un side hustle care poate fi lejer desfășurat pe lângă job, însă unde fără suport, fără proceduri clare și fără a avea acces la răspunsuri de calitate, venite în timp util, afacerea poate pierde mai mult decât a generat în luni de zile de când a fost începută. 

Vreau să încep o afacere cu 1000 euro

Dacă vorbim de afaceri ce încep cu un plafon necesar pentru a fi deschise ce poate fi chiar mai mic de 1000 de euro, în ideea în care te blochezi în faptul că nu vrei să pui la dispoziție un buget mai mare, chiar dacă poate nu e necesar din prima zi, te afli în una din cele 2 situații:  

1. Nu ai încredere în modelul de afacere.

Iar în acest caz mai bine uiți de modelul de afacere și nu îți mai bați capul cu ideea că poate ar fi mers, că existau totuși câteva zeci, sute, mii sau zeci de mii de oameni care fac bani din asta. 

2. Nu ai încredere în faptul că poți desfășura activități ca antreprenor.

Iar asta înseamnă să nu ai încă puterea de a lua decizii clare ce implică riscuri pe banii proprii sau chiar pe posibile împrumuturi care să îți permită dezvoltarea acestei afaceri. Antreprenoriatul înseamnă să îți asumi că poți pierde niște bani până calibrezi o afacere ce ulterior îți va aduce bani. 

Îmi amintesc de discuții pe care le-am avut cu multă lume când eram afiliat la cursul Amazonienilor, și unde menționam că ai nevoie de câteva mii de euro bune ca să produci marfă și s-o muți de pe un continent pe altul. 

Care e suma minimă cu care poți începe o afacere pe Amazon?

Aceasta era cea mai comună întrebare posibilă pe care o primeam. Mereu menționam că o persoană fără experiență și mai ales dacă nu a mai făcut afaceri, ar cam avea nevoie de un minim de $5000 pe care-l menționam ca sumă, ca să aibă omul un reper. 

Dar cel puțin eu, ca afiliat, am menționat mereu că nu e o afacere pe care s-o începi cu “banii de la nuntă”, în ideea în care e o afacere cât se poate de serioasă ce s-ar putea mereu să vină cu necunoscute și care pe parcurs să mai aibă nevoie de aport de capital suplimentar la care trebuie să ai acces.

Nu mai mult decât vine dintr-un salariu mediu de România, dar trebuie să existe posibilitatea unei finanțări suplimentare dacă apar neprevăzute. Eu am început chiar cu un credit de nevoi personale, dar pe care-l puteam suporta lejer câțiva ani, și din salariu mai puteam suplimenta dacă chiar era cazul.  

Poate te trezești cu o taxă suplimentară în vamă, poate mai apare o necunoscută de care n-ai ținut cont, poate mai pățești ca multe persoane cu care am lucrat când ofeream consultanță și unde descopeream listări de produse deficitar făcute, ce mai necesitau atenție la descrierea produsului sau la pozele acestuia. 

Iar mulți oameni ce își doreau să urmeze această cale a antreprenoriatului vedeam cum se blochează în aspecte de mindset, unde decât să mai investească niște sute de dolari, preferau să facă pierdută o investiție în care deja băgaseră mii bune, uneori chiar și zeci de mii de dolari. 

Amazonul rămâne și acum o afacere care le oferă multora oportunitatea de a dezvolta o astfel de afacere, însă suma inițială e bine să fie cât mai mare. La fel și încrederea cât timp nu te abați de la procesul de a lansa și administra produsele lansate.

De ce cred că e o mare problemă de mindset?

În cazul multor oameni, odată ce le spuneam suma minimă recomandată de $5000, nu mai era cale de întoarcere. Ei o să facă rost de $5000 și încep. Și se încăpățânau și făceau cu greu rost de suma minim recomandată împrumutându-se, ca apoi acea sumă minimă să nu fie suficientă.

Foarte mulți oameni speră că ei din suma minimă recomandată vor genera profituri imediate și se duceau în direcții cu riscuri inutile unde suma se pierdea repede fiind investită ineficient și sărind pași importanți ce necesită răbdare. 

În paralel, recent am discutat de un caz unde antreprenorul și-a vândut o locuință pentru a începe o afacere pe Amazon. Dar la suma respectivă și știind modelul de afacere destul de bine, șansele de succes l-au făcut să vadă profit încă din primele luni de activitate. Iar într-un an ~ doi va putea să își ia o altă casă asemănătoare și să continue și afacerea.

Și totuși care e suma minimă cu care poți începe o afacere online?

Haide să vedem un exemplu.

Suma e invers proporțională cu skillurile pe care le ai, indiferent de modelul de afacere. 

Afaceri simple sunt cele din eCommerce, cu produse fizice sau virtuale, dropshipping, affiliate marketing, servicii gen freelancing: grafica, design, copywriting, virtual assistant pentru diverse arii, customer service, servicii de social media management sau ads și multe alte idei ce pot porni de la acestea. 

Dropshipping – o afacere ce poate fi începută cu bani puțini – sau nu

Ce inseamna dropshipping?

Dropshipping-ul este un sistem prin care vinzi marfă pentru care nu ai inventar și stoc, dar pe care o vinzi de la un terț, prin propriul tău magazin, acesta livrând comenzile tale cu produse ori de câte ori primești o comandă. 

Haide să vorbim de buget

Poți începe o afacere în dropshipping cu câteva sute de lei. Cumperi un domeniu, îți faci rapid un cont de Shopify pe care creezi magazinul pentru produsul bine ales și pentru care ai un producător ce va livra imediat ce îți intră comenzile și apoi ai nevoie de cel puțin câteva sute de dolari pentru reclame ca să începi să rulezi reclamele ce ulterior, din retargeting, vor începe să aducă primele comenzi după câteva zile de populare a sistemului cu informații despre clienții potențial interesați. 

Costurile până aici? 

Păi domeniul îl iei cu câțiva dolari, maxim $10. Dacă alegi un nume nepotrivit s-ar putea să omori afacerea din fașă, dinainte de a ajunge la pasul 2. 

Abonamentul la Shopify pleacă de la $29 pe lună și ar fi indicat să nu ai magazinul pe o temă gratuită, ca să ai totuși un aspect mai premium ce îți asigură o conversie mai bună. Și o temă te mai costă un minim de $100. 

Apoi, dacă e prima dată când auzi de shopify și îți faci singur magazinul, riști să te coste apoi mii de euro în bani de reclame care nu o să convertească și se irosesc. 

Și atunci mai bine îi dai $300-$500-$1000 unui specialist care îți construiește magazinul în așa fel încât să ai o conversie bună încă de la primul trafic ce vine în magazinul tău online. 

Tu decizi ce alegi, dar așa cum am menționat mai sus, cu cât știi mai puține, cu atât mai bine plătești un specialist să te ajute să faci treaba bine de la început sau investești în educație și le faci pe rând pe toate. 

Apoi ar mai fi recomandate niște platforme de comunicare prin care retarghetezi oamenii în diverse etape în care ajung aceștia în magazin. Haide să spunem că ajungi la profit rapid și atunci acestea în prima lună nu te costă mai mult de $50. 

Și gata, ai magazinul setat, pixelul de retargetare setat, mesajele de abandoned cart setate, totul pregătit… mai urmează doar reclamele. Aici nu intru în detalii că sunt o tonă de strategii de urmărit, dar ca idee, până la primele vânzări mai ai de cheltuit un buget de ordinul sutelor de dolari. Să spunem că vreo $300. 

Așadar cu sau fără suportul unor experți ajungi la un cost de $500 – $2000 ca să ai totul setat și funcțional. În timp ajungi să delegi partea de customer service și poate chiar și partea de inventory management, dar acolo deja ești pe profit și nu mai vorbim de detaliile de început. 

Nu am inclus materialele necesare pentru reclame: bannere, video-uri cu produsul, detaliile produsului pentru promovare, dar să spunem că pentru început e super de treabă supplierul și îți dă el suficiente materiale încât să nu mai dai câteva sute de dolari pe crearea lor. 

Definiția unei vânzări într-o afacere online

Am tot menționat mai sus traficul și conversia pentru ca ecuația principală pentru succes în online, indiferent de modelul de afacere, este astfel:

Vânzarea = trafic x conversie

Dacă nu înțelegi acest principiu simplu, șansele de a avea succes sunt infime. Doar că fiecare din cele 2 elemente are multe sub-aspecte care le definesc. 

Traficul constă în oamenii ce vor ajunge pe listarea produsului tău în magazin, fie că e magazinul de pe Shopify, fie că ai un listing de produs pe eMag, Amazon sau oriunde ar fi. 

Traficul este exact ca vadul în care îți poziționezi magazinul fizic din oraș. Traficul e format din oamenii care intră în magazin, iar conversia e procentul de oameni care cumpără din totalul de oameni care s-au plimbat prin magazin. 

Dacă magazinul e la periferie, ce trafic ai? Dacă nu are parcare în față, ce trafic ai? Dacă nu atrage multă lume că e urâtă fațada și decorul, ce trafic ai? E absolut la fel și în online. 

Conversia la fel este stabilită de mulți factori care te influențează să cumperi sau să nu cumperi un produs, odată ce ești în magazin. Conversia e influențată de preț, de poze și de calitatea acestora în online – sau de ambalaj și prezentare dacă e magazinul fizic, de poziția din magazin, de detaliile care sunt sau nu acolo unde trebuie și așa mai departe. 

Revenind la dropshipping și la bugetul necesar pentru a începe acest model de afacere, sau oricare altul, dacă ai mai avut încercări de afaceri online, dacă ai mai lansat un produs… totuși ai ceva experiență. 

Însă dacă acum vi și lansezi primul produs și e prima ta afacere online și nu vrei să investești în imaginea magazinului și a produsului sau efectiv crezi că ele sunt bine făcute, că așa arată un video pe Youtube… s-ar putea ca acea afacere să moară rapid sau să nu crească niciodată.

De aceea îți recomand mai ales la început să nu fi încăpățânat și să crezi că le-ai înteles pe toate până nu și testezi, cu răbdare și cu ceva buget necesar pentru oricare din situații:

– fie că îți faci tu tot cu informații puține și riști să risipești bani long term sau 

– să apelezi la experți care își crează infrastructura sau 

– să investești în propria educație și să le iei pe rând pe toate și să le faci cât mai corect.

Concluzia pentru bugetul necesar începerii unei afaceri online

Ca o concluzie a acestui blog, ceea ce am vrut să fac foarte clar este că în multe cazuri am văzut că afacerile a sute de oameni cu care am interacționat au murit datorită blocajelor mentale. Dacă nu ai suficientă încredere în tine, investește în educarea ta pe acel domeniu sau deleagă, dar deleagă oamenilor care știu ce fac.

Dacă nu ai suficientă încredere în modelul de afacere, studiază detaliile acestuia. 

Dacă nu vrei să aloci un buget corespunzător pentru a dezvolta un anumit tip de afacere, ci doar vrei să testezi puțin, atunci de ce ai avea așteptări de profitabilitate? 

Revin la cazul celor care voiau să lanseze produse pe Amazon cu bugetul minim recomandat sau chiar sub acest buget. Ca să lansezi un palet sau o cutie de marfă pe care o produci în China și apoi o vinzi pe alt continent, fie el USA sau Europa, ai nevoie de niște bani.

Dacă o unitate de produs te costă $20, din $5000 câte poți produce? Și tot din acei $5000 trebuie să mai tai pentru că intervine și transportul, și pozele de prezentare și prezentarea în sine și costurile de lansare a unui produs nou pe piață.

Și atunci care ar fi fost soluția salvatoare? Să nu lansezi un produs de $20 ci unul de $5-$6 maxim $10, dar la care marja de profit e atât de mică încât trebuie să lucrezi niște luni bune de zile și să rulezi mai multe ture de marfă până când începe să crească volumul de vânzări și abia apoi să ai un mic profit de care să te bucuri și pe care să înțelegi că dacă-l reinvestești acum, peste un an va valora mult mai mult, că îți crești acea afacere începută la limită. 

Adică cu bani puțini, din astfel de business-uri, nu poți face rapid mulți bani decât după ce stăpânești foarte, foarte bine toate detaliile de care am vorbit mai sus.

Iar atunci soluția e să te uiti spre alte modele de afacere bazate mai mult pe servicii. Servicii prin care ajuți alți selleri și pentru care înveți să rulezi reclame, să le faci poze, grafică, copywriting etc. Astfel peste ceva timp poți să fi ca ei, să fi în locul lor și să practivi afacerea în întregime.

Iar când pe acele servicii devi super bun, vei face super bani. Și vei putea dezvolta echipe în jurul tău sau vei putea să te îndrepți spre alte afaceri ce pot fi începute cu mai mulți bani. Am vorbit despre aceste aspecte și în primul webinar pe care îl găsești în comunitatea Smart Start de pe Facebook.

Face sens? M-aș bucura mult să aud părerea ta în comentarii. Iar acum, că acest subiect a fost abordat, într-un următor blog voi putea reveni mai împăcat cu conștiința să vă prezint niște modele de afacere pe care voi puteți decide cu ce bani să le începeți.

Ai un prieten căruia i-ar fi de folos acest articol? Ajută-l cu un share. Îți va fi recunoscător :)
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

8 Responses

  1. Super tare Adi ? foarte bun articolul ? cred ca greseala pe care multi o fac cand pornesc o afecere online este ca sunt acaparati asa de tare de aceasta incat devin angajati in cadrul ei si pierd “the big picture” din vedere, lucru care duce inevitabil la frustrare.

    1. Mulțumesc de feedback, Costao! Cred că totul pleacă de la faptul că noul antreprenor dorește să vadă profit lunar cât mai rapid, pe când, dacă ar avea un plan cel mult anual cu targhete pe trimestre și monitorizare lunară sau chiar săptămânală dacă vrei, ar fi mult mai câștigat. Și atunci e mai ușor să compari viața de salariat unde daca ai net 1000 Euro/lună, rezulta 12.000 Euro pe an, și să compari acest venit cu cel pe care-l faci în primul an de afacere, dar raportat tot la nivel anual. Consider că oamenii și-au stricat gândirea cu acest mod de așteptări ale veniturilor lunare, pentru că așa e societatea, așa sunt ratele, dar de când am văzut ce înseamnă planificarea pe perioade mai lungi, unde lucrez la un proiect 2-3 luni fără să încasez și apoi încasez cât nu făceam altădată într-un an, ei asta m-a învățat să mă gospodăresc și să văd lucrurile altfel. Dar da, știu că e imposibil de imaginat până nu o trăiești ca să vezi diferența. Iar atunci începi să îți permiți mult mai multă libertate și dispare presiunea zilei de mâine și a ratelor și cheltuielilor de luna viitoare.

  2. Te felicit, Adi! Am dat like la postarea de pe Facebook pentru că știam din start că articolul e plin de value. Acum l-am și citit și mi-am confirmat asta. Apreciez că vorbești în cifre și exemple concrete – situații și experiențe prin care ai trecut sau le-ai întâlnit pe parcurs.

    Abia aștept următorul articol!
    Felicitări!

    1. Îți mulțumesc mult pentru feedback, Paul! Mă bucur să văd că mesajul meu ajunge acolo unde trebuie și urmează în curând să venim cu tot mai multe informații și surprize din lumea afacerilor online și a ușilor pe care aceste oportunități ni le deschid.

  3. Un articol foarte bun care ar trebui sa apăra primul pe Google când cineva încearcă sa devină bogat in online cu bani putini! Este adevărat suntem spamati zilnic cu vânzători de vise și uneori poate uitam ca fără educație/implicare e puțin probabil sa devenim milionarii.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Vrei să vezi cum poți să vinzi printr-un funnel de vânzare?

Am pregătit pentru tine un mini curs complet gratuit unde vei afla care sunt primii pași pe care trebuie să îi faci ca să îți construiesti audiența și să începi să vinzi printr-un funnel online de vânzări.